Ha mi nem meséljük el a saját történeteinket, ki tenné meg helyettünk? – Káel Csaba a Mandinernek

2025. január 30. 00:59

Rekordévet zárt a hazai filmgyártás, beleértve a magyar alkotások nézettségét és a nálunk forgatott külföldi produkciók mennyiségét is. Hogyan lett Magyarország a térség Hollywoodja, van-e értelme az állandó számháborúnak. Erről is kérdeztük Káel Csabát, a mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztost, a Nemzeti Filmintézet elnökét.

2025. január 30. 00:59

Magyar mozgókép fesztiválra válaszul Magyar filmszemle, a „rendszeren” belül és kívül készült filmek darab- és nézőszámainak méricskélése – jót tesz mindez a magyar filmnek?
A magyar filmnek az teszi a legjobbat, ha minél több és jobb mozgókép készül, beleértve az összes műfajt, természetesen a televíziós sorozatokat is. Az talán kevésbé pozitív dolog, hogy a sajtó felkapott félrevezető következtetéseket szubjektív számítások alapján, jelentős dolgokat kihagyva például a nézettségi adatokra vonatkozó összesítésekből. De lelkük rajta, én nem szeretnék beszállni a számháborúba.

Fotó: NFI

Vagyis nem igaz az az állítás, hogy 2024-ben több független játékfilm készült Magyarországon, mint állami támogatású, és néhány tízezer fővel többen is voltak rájuk kíváncsiak?
A hergelésre kétségtelenül alkalmasak az ilyen megállapítások, kár, hogy általában tele vannak részigazságokkal és csúsztatásokkal. Először is: mit jelent az, hogy független film? Magyarországon régóta úgy működik a támogatási rendszer, hogy a nálunk forgó produkciók, a hazaiak és a külföldiek egyaránt, közvetett állami támogatásként, adó-visszatérítés formájában visszaigényelhetik a gyártási költségeik harminc százalékát. A többség él is ezzel a lehetőséggel, az elenyésző kisebbség nem; ha szigorúan vesszük, csak utóbbiak tartoznak a független kategóriába. Az szintén kérdés, mit tekintünk játékfilmnek. A nem mozis forgalmazásra, hanem eleve televízióra szánt dramatikus alkotások, amelyekből ugyancsak készül évente jó néhány a Nemzeti Filmintézet támogatásával, nem azok? Hogy azokat hányan látták, nem számít? Az is elég érdekes, hogy a Semmelweis valahogy kimaradt a nagy számolásokból. Igaz, hogy 2023 legvégén volt a premierje, de a háromszázötvenezer nézőjéből kétszázezret tavaly szerzett. Mindehhez még hozzáteszem, hogy akármilyen furán hangzik is a 21. században, a mozis nézőszámokat nem lehet pontosan tudni. A mozik egy része nem vezet naprakész kimutatást, már régóta próbálunk tárgyalni velük a rendszer finomításáról. Ezek talán rávilágítanak arra, mire gondoltam a csúsztatásokkal és részigazságokkal.

Fotó: NFI

Kétségtelenül. Az viszont tény, hogy Herendi Gábor Futni mentem című alkotására november óta több mint félmillióan váltottak jegyet. A forgatókönyvet a filmintézet annak idején nem tartotta alkalmasnak a fejlesztésre; ilyenkor nem fogják kicsit a fejüket? 
Nem, mert az akkori ismereteink birtokában helyesen döntöttünk. A filmintézet több körben is támogatta a forgatókönyv fejlesztését, de az a forgatókönyv-verzió, amelyből végül elkészült a Futni mentem, nem járt nála. Vagyis az alkotók maguk sem tartották eléggé jónak a korábbi verziókat, és alaposan átírták. De nem csak ez volt az elutasítás oka.

Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.
Már előfizetőnk?

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
patikus
2025. január 30. 05:52
1848 annyira saját hogy te nem is éltél. Az viszont kurvára tiszta, hogy az átkosban sokkal jobb volt élni, minden tekintetben. Bár mennyire meglepő én eleget áltem mindkettőben. (szegény fiatalok, nekik ez a szat a természetes)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!